Publieke organisaties die beter willen presteren in maatschappelijke vraagstukken, hebben in de praktijk niet altijd de benodigde denk-, stuur- en doekracht beschikbaar. Vaak is die ook niet zo snel te vinden. In zo’n geval dragen managers en professionals via interim-werk regelmatig bij aan succesvolle organisatieontwikkeling. Denk aan het (bege)leiden van stappen in vooruitgang, verandering, voortgang of vertrouwensherstel. Hiervoor hebben we goede interim-managers, interim-project-, -team- of programmaleiders en interim-professionals in huis.
Onze interim-managers zien en doen ‘wat nodig is’ om ingewikkelde vraagstukken in de praktijk werkbaar te maken. Dit vraagt aandacht voor organisatieontwikkeling op zowel inhoudelijk vlak als op het gebied van de betrokken professionals. Onze interim-managers verstaan hun vak. Ze kennen de praktijk van openbaar bestuur en de complexe context van publieke organisaties goed.
Onze interim-project- of programmaleiders leveren vanuit hun team een waardevolle bijdrage aan de resultaten van de organisatie. Onze interim-project- of programmaleiders kennen de maatschappelijke opgave(n) van publieke organisaties en zien wat nodig is om een team beter te laten presteren.
Onze interim-professionals brengen passende denk- en doecapaciteit. Vanuit de juiste kennis, houding, ervaring en vaardigheden zijn zij snel en soepel inpasbaar. Ze zijn gewend om in teamverband samen te werken, kennen de dynamiek van publieke organisaties en leveren hoge kwaliteit.
Een organisatieontwikkeling als grondslag is een belangrijk uitgangspunt voor ons en onze opdrachtgevers in interim-werk. Naast het optimaal (door laten) draaien van het primaire proces wil de organisatie ook een stap vooruit zetten. Op de manier die het best aansluit bij de continu veranderende context, dynamiek en opgaven van de organisatie. Dit vraagt volgens ons om een ‘ontwikkelblik’. Een blik die verder kijkt en reikt dan een interim-periode of -opdracht. Onze mensen bezitten die.
Vanzelfsprekend besteden we bij interim-werk vooraf veel aandacht aan het koppelen van de juiste persoon aan de juiste organisatie vanuit de juiste opdracht. Dit zorgt voor de vliegende start die de praktijk vaak vraagt. Onze interim-collega’s houden de verbinding met ons bureau. We zorgen dat we ze regelmatig ontmoeten, over hun praktijk bevragen en betrekken bij wat we doen. Zo weten onze opdrachtgevers en onze interim-collega’s zich continu in de rug gesteund met aanvullende expertise en energie vanuit ons bureau. Hiermee onderscheiden we ons graag.
Publieke organisaties definiëren met ons een interim-rol vanuit bijvoorbeeld de beweging in het sociaal domein, de komst van de Omgevingswet, het omarmen van Wendbaar Werken, de aandacht voor leren & Ontwikkelen, het moderniseren van de bedrijfsvoering of het slim inbedden van (digitale) innovatie.
Benieuwd hoe we vanuit een interim-rol maatschappelijke vraagstukken in de praktijk ‘werkbaar’ maken? Kijken hoe we elkaar op verschillende niveaus kunnen versterken? Neem dan contact met ons op.
Sinds de drie decentralisaties zijn er in de dagelijkse praktijk van het sociaal domein veel stappen gezet. Denk aan hoe wijkteams werken, vlakbij de burgers. Of aan de politiek die meer mogelijkheden kreeg voor de invulling van zorg en ondersteuning. ‘Gemeenten hebben decentralisatie goed opgepakt’, deelde minister Kajsa Ollongren eind vorig jaar zelfs met de Tweede Kamer....
Lees verderSinds de drie decentralisaties zijn er in de dagelijkse praktijk van het sociaal domein veel stappen gezet. Denk aan hoe wijkteams werken, vlakbij de burgers. Of aan de politiek die meer mogelijkheden kreeg voor de invulling van zorg en ondersteuning. ‘Gemeenten hebben decentralisatie goed opgepakt’, deelde minister Kajsa Ollongren onlangs zelfs met de Tweede Kamer. En nu...
Lees verderVan februari tot november 2018 was onze collega Elsbeth Vogel interim-teamleider wijkteam voor zorg- en welzijnsorganisatie Minters. Daar gaf zij leiding aan een integraal wijkteam. De sociaal professionals uit het wijkteam staan dichtbij cliënten en doen wat nodig is in het licht van jeugdzorg, WMO, schuldhulp en de Participatiewet. Dit interim-werk paste Elsbeth goed,...
Lees verderSinds de drie decentralisaties zijn er in de dagelijkse praktijk van het sociaal domein veel stappen gezet. Denk aan hoe wijkteams werken, vlakbij de burgers. Of aan de politiek die meer mogelijkheden kreeg voor de invulling van zorg en ondersteuning. ‘Gemeenten hebben decentralisatie goed opgepakt’, deelde minister Kajsa Ollongren onlangs zelfs met de Tweede Kamer. En nu...
Lees verderSinds de drie decentralisaties zijn er in de dagelijkse praktijk van het sociaal domein veel stappen gezet. Denk aan hoe wijkteams werken, vlakbij de burgers. Of aan de politiek die meer mogelijkheden kreeg voor de invulling van zorg en ondersteuning. ‘Gemeenten hebben decentralisatie goed opgepakt’, deelde minister Kajsa Ollongren onlangs zelfs met de Tweede Kamer. En nu...
Lees verderVanaf januari 2018 tot afgelopen maand was onze collega Ward Deckers interim-kwartiermaker Omgevingsplan in de gemeente Rotterdam. Daar vormde hij een team van professionals vanuit verschillende afdelingen en directies. Met dat team werkte hij aan de invoering van het omgevingsplan. Een mooie uitdaging waar Ward’s ruime ervaring in stedelijke ontwikkeling en zijn...
Lees verderIn de berichtgeving en beeldvorming zijn incidenten in de zorg- en veiligheidshoek te wijten aan falende professionals. Bij het vreselijke incident van het 3-jarige meisje dat een aantal dagen in huis was met haar dode moeder (voorjaar '18) was dat niet anders. De angst als falende organisatie of falende professional te worden neergezet staat het echt slagen van de...
Lees verderVan april tot en met september 2018 was onze collega Marian Dobbe interim-manager Beleid en Kwaliteitsontwikkeling (BKO) bij Werk & Inkomen voor de gemeente Utrecht. Met haar team van 70 collega’s droeg ze daar bij aan opgavegericht(er) werken rond W&I-onderwerpen zoals schulden, afstand tot de arbeidsmarkt en inburgering. BKO speelt in zulke opgaven een...
Lees verderVanaf juli 2017 tot afgelopen augustus was onze collega Rudy Slegers interim-manager in de gemeente Hengelo. Daar leidde hij als manager Ruimte & Bouwen een deel van de organisatieontwikkeling in goede banen. Met ruim 50 verschillende professionals bouwde Rudy aan de ruimtelijke keten van de toekomst. Vanuit zijn ervaring als interim-manager en adviseur was hij...
Lees verderOm ons heen zien we verschillende gemeenten, provincies en andere publieke organisaties aan de slag gaan met de vraag of hun organisatie in ontwikkeling wel of geen directeur bedrijfsvoering nodig heeft. Hoe vergelijkbaar en uniform die vraag is in zijn eenvoud, zo complex is in de praktijk het antwoord. Iedere publieke organisatie heeft zijn eigen opgaven, uitdagingen, tempo...
Lees verderVorige week was er veel aandacht voor het programma Zorg voor de Jeugd. Minister De Jonge presenteerde namens het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) samen met zijn collega-minister Dekker van Rechtsbescherming namelijk een plan voor betere jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Het programma Zorg voor de Jeugd kwam tot stand vanuit een...
Lees verderSinds de zomer van 2017 had Sebastiaan van den Bogaard tot het voorjaar van 2018 vanuit Hiemstra & De Vries een rol als interim-teamleider bij Gemeente Breda. Hij leidde in Breda een organisatieontwikkeling binnen het domein bedrijfsvoering in goede banen. Sebastiaan heeft Financieel Advies & Beleid onder zijn hoede. Dat is een afdeling met 25 mensen die werken aan en...
Lees verderVan januari tot december 2017 was onze collega Dominique Diks interim-beleidsadviseur onderwijs voor de gemeente Utrecht. Daar was zij betrokken bij het werken aan een betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Hiervoor werkte Dominique niet alleen samen met haar collega’s van team Onderwijs en Leerplicht/RMC binnen de gemeente...
Lees verderVan mei 2017 tot december 2017 was onze collega Ottelien Holla accountmanager buurtwerk voor MEE Plus in Dordrecht. Daar was zij met haar collega’s van MEE Buurtwerk verantwoordelijk voor de herpositionering van het buurtwerk in Dordrecht. Samen met haar team werkte Ottelien aan de verbinding van de slim(me) aanpak(ken) op wijkniveau met aandacht voor kwetsbare én...
Lees verderVan begin 2015 tot het voorjaar van 2016 was onze collega Bas Martens kwartiermaker en afdelingsmanager/teammanager voor het samenwerkingsverband Regio Alkmaar. Daar leidde hij de opzet en invulling van het regionale team Inkoop en Contractmanagement Sociaal Domein in goede banen. Met dit nieuwe team wist Bas aan de juiste knoppen te draaien om de inkoop in het sociaal domein...
Lees verder