De wereld om ons heen verandert snel. Er zijn veel uitdagingen voor publieke organisaties die willen presteren in maatschappelijke vraagstukken. Bedrijfsvoering komt daar steeds vaker onder druk te staan. Bestaande systemen en processen remmen in publieke organisaties vaak verandering waar vooruitgang nodig is. Dat moet anders. Op weg naar betere bedrijfsvoering in publieke organisaties die vooruitgang (mede) mogelijk maakt.
Publieke organisaties die streven naar betere bedrijfsvoering kunnen er geen blauwdruk van een pasklare oplossing bij pakken. Die is er simpelweg niet. Iedere publieke organisatie heeft zijn eigen opgaven, uitdagingen, tempo en eigenschappen. Houvast is er wel. Betere bedrijfsvoering leidt tot publieke organisaties die zijn toegerust om nu en in de toekomst slim te vertalen, vooroplopen en versnellen, de kunst van het weglaten te verstaan, kaders te stellen en te concentreren en flexibiliseren.
Bedrijfsvoering hoeft niet te wachten op een vraag uit het primaire proces. Dankzij een scherpe blik op binnen en buiten de organisatie kan bedrijfsvoering een stap voor zijn door relevante opgaven al proactief te (h)erkennen en ze te vertalen naar werk, om als organisatie voorop te lopen en vooruitgang te versnellen. Lees hier meer.
In betere bedrijfsvoering in publieke organisaties verstaat men de kunst van het weglaten: toegevoegde waarde vinden (prioriteren) en verspilling elimineren. Lees hier meer.
In betere bedrijfsvoering omschrijven kaders wat nodig is, in plaats van wat wel en niet mag. Het is aan de bedrijfsvoering om die kaders te ondersteunen met simpele spelregels en een passend instrumentarium. Lees hier meer.
Door de bedrijfsvoering te concentreren is het mogelijk de bedrijfsvoering flexibel in te zetten rondom opgaven. Dit concentreren en flexibiliseren is in eerste instantie een sturingsvraagstuk (en geen structuurvraagstuk): het draait er vooral om hoe je je als bedrijfsvoering gedraagt, minder om hoe het op papier staat.
Het verbeteren van bedrijfsvoering in publieke organisaties in een voortdurend veranderende wereld vraagt dus om slim(mer) en wendbaar(der) organiseren. Dat is vaak moeilijk, zien wij in de gemeenten, provincies en andere publieke organisaties waar we mee samenwerken aan organisatieontwikkeling. Gelukkig kennen we ook de krachtige voorbeelden van voorlopers uit de praktijk. We zien wendbaar werkende publieke organisaties die hun bedrijfsvoering slim vanuit opgaven hebben ingericht op toegevoegde waarde. Met professionals die die zijn toegerust om nu en in de toekomst slim te vertalen, voorop te lopen en te versnellen, de kunst van het weglaten te verstaan, kaders te stellen en te concentreren en flexibiliseren.
Benieuwd naar onze kijk op bedrijfsvoering in publieke organisaties? Zien hoe we die in de praktijk werkbaar maken? Bijvoorbeeld door interim-management of vanuit een leertraject Business Partner? Neem dan contact met ons op.
Een interne dienstverleningsafdeling waar HR, financiën en informatiemanagement samenkomen en samenwerken als adviseurs voor het primair proces. Dat is de route waar de gemeente Haarlem twee jaar terug voor koos. Op papier een heldere keuze, maar in de praktijk best lastig. De collega’s die het betrof hadden moeite om hun rol te pakken als adviseur van afdelingshoofden. Ook...
Lees verderGemeenten die zich willen (en moeten) ontwikkelen binnen het sociaal domein, maar tegelijkertijd moeten bezuinigen, stellen nog altijd de inhoudelijke opgaven centraal. Dat bleek tijdens de bijeenkomst voor gemeenten die Hiemstra & de Vries op 26 september over dit onderwerp organiseerde. ‘Besparen én transformeren. Hoe houd je grip in het sociaal domein?’ Onder dat motto...
Lees verderWerk en Inkomen in Rotterdam heeft de belangrijke opgave(n) om de economische zelfstandigheid van Rotterdammers duurzaam te vergroten. Te zorgen dat zij kunnen werken naar vermogen, goed ondersteund worden bij een arbeidsbeperking en een tijdelijk inkomen geregeld wordt als dat even nodig is. In de gemeente Rotterdam zag men dat dit in de praktijk vroeg om een andere manier...
Lees verder‘Gemeenten snoeien om zorg te betalen’ (Volkskrant 3 mei), ‘Een op drie gemeenten komt geld tekort voor jeugdzorg’ (Trouw 24 april) en ‘Zoektocht naar oorzaken tekorten sociaal domein’ (Binnenlands Bestuur 25 maart). Het is actueel en urgent: veel gemeenten kampen met structurele disbalans op hun begroting. Die is op veel plekken vooral te herleiden naar oplopende tekorten in...
Lees verderIn steeds meer publieke organisaties houdt men de dienstverleningsprocessen tegen het licht. Dat is vaak nodig nu burgers door allerlei technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen ‘andere klanten’ zijn voor overheden dan vroeger. Steeds meer gemeenten brengen bijvoorbeeld hun ‘customer journeys’ in beeld om te kijken waar het beter, klantgerichter en/of...
Lees verderAfgelopen woensdag 20 februari ontvingen we bij ons in het WTC in Utrecht meer dan 30 projectleiders, managers, adviseurs en andere geïnteresseerden uit publieke organisaties. Met ons en hun vakgenoten zoeken zij via aanknopingspunten uit de (wetenschappelijke) theorie en elkaars praktijk naar wat nodig is om wendbaar begroten in de publieke sector slim en werkbaar te...
Lees verderVoor woensdag 20 februari (17:00 - 20:15) staat de bijeenkomst Wendbaar begroten in publieke organisaties op het programma. Deze bijeenkomst vindt plaats bij ons in hartje Utrecht en is bedoeld voor (concern)controllers, managers financiën en financieel adviseurs vanuit publieke organisaties als gemeenten en provincies. Bekend met zo’n rol in het licht van maatschappelijke...
Lees verderDe afgelopen jaren hebben we bij verschillende publieke organisaties leertrajecten verzorgd voor professionals in de bedrijfsvoering. Onder de noemer ‘Leertraject Business Partner’ begeleidden we verschillende groepen professionals bij de stappen die nu en de komende jaren nodig zijn om goede professionals zich te laten ontwikkelen tot succesvolle business partners. Afgelopen...
Lees verderWe verwelkomen vandaag bij Hiemstra & De Vries drie nieuwe collega’s. Op 1 oktober startten Linet Tanke, Iri Angeli en Fleur van Haasteren op onze nieuwe plek in het WTC-gebouw in hartje Utrecht. We kijken er naar uit om de komende tijd met Linet, Iri en Fleur samen te werken aan betere prestaties in maatschappelijke vraagstukken. Linet Tanke Na haar...
Lees verderAfgelopen woensdag 4 juli was ons kantoor het decor voor de bijeenkomst Eigentijdse bedrijfsvoering in publieke organisaties. Op deze zomerse dag ontmoetten we een mooi aantal managers, project-/teamleiders en adviseurs uit de bedrijfsvoering. Zij kwamen uit verschillende publieke organisaties (van gemeente tot zorgorganisatie) en uit alle hoeken van Nederland (van de Kop van...
Lees verderWie op Google ‘Hollands Kroon’ intikt, vindt veel artikelen waarin deze gemeente hét voorbeeld is van ‘het nieuwe werken’, ‘pionieren’, ‘zelfsturing’ en ‘nieuwe overheid’. Hierover schreef de voormalige directie van Hollands Kroon het boek Pole Position. Bussen vol publieke organisaties kwamen er langs om te leren van de ervaringen in ‘de Kop’. Totdat er in november...
Lees verderHet verbeteren van bedrijfsvoering in publieke organisaties in een voortdurend veranderende wereld vraagt om slim(mer) en wendbaar(der) organiseren. Dat ziet ook gemeente Zaanstad, waar ze afgelopen tijd concrete stappen zetten. Waarom ging Zaanstad eigenlijk aan de slag met haar bedrijfsvoering? De gemeente Zaanstad heeft haar processen goed op orde maar is hierin ook...
Lees verderKennis en ervaring over ‘wat werkt’ in de praktijk van publieke organisaties in ontwikkeling halen we graag op om vervolgens weer verder te delen. Vanuit die gedachte organiseren we de komende tijd regelmatig bijeenkomsten voor ontmoeting, kennisdeling, verdieping en verrijking met het oog op wat er speelt in publieke organisaties in maatschappelijke vraagstukken. Je vindt...
Lees verderOm ons heen zien we verschillende gemeenten, provincies en andere publieke organisaties aan de slag gaan met de vraag of hun organisatie in ontwikkeling wel of geen directeur bedrijfsvoering nodig heeft. Hoe vergelijkbaar en uniform die vraag is in zijn eenvoud, zo complex is in de praktijk het antwoord. Iedere publieke organisatie heeft zijn eigen opgaven, uitdagingen, tempo...
Lees verderStel je het volgende voor. Jouw organisatie werkt en stuurt steeds meer op opgaven. Zo ben je met elkaar wendbaar aan de slag in het licht van de maatschappelijke opgaven waar deze publieke organisatie voor staat. De structuur van de organisatie zoals die op papier staat, verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Je ziet collega’s van het ruimtelijk domein samenwerken met...
Lees verderStel je het volgende voor. ‘De Omgevingswet komt eraan. Een gemeente ziet dit als de uitgelezen kans om op een andere manier te gaan werken, intern met elkaar en extern met partners. Het programmateam Omgevingswet bestaat uit vier enthousiaste en gedreven mensen. Zij krijgen van bestuurders veel ruimte en nieuwe instrumenten tot hun beschikking. Het programmateam legt een...
Lees verderStel je het volgende voor. Managers en medewerkers in de bedrijfsvoering met teveel op hun bordje. Alles is in deze publieke organisatie even belangrijk en urgent. Professionals in de bedrijfsvoering (neem bijvoorbeeld een P&O-adviseur, ICT-beheerder of inkoopadviseur) blust in de praktijk figuurlijk brandje na brandje. Om daarna weer door te rennen naar een nieuwe, verse...
Lees verderSinds de zomer van 2017 had Sebastiaan van den Bogaard tot het voorjaar van 2018 vanuit Hiemstra & De Vries een rol als interim-teamleider bij Gemeente Breda. Hij leidde in Breda een organisatieontwikkeling binnen het domein bedrijfsvoering in goede banen. Sebastiaan heeft Financieel Advies & Beleid onder zijn hoede. Dat is een afdeling met 25 mensen die werken aan en...
Lees verder